.breadcrumbs{padding:0px 5px 5px 0;margin-bottom:20px;margin-top:0px;font-size:11px;color:#ff0000;border-bottom:1px dotted #bbb;} -->

Ning Baizura Jawab Isu Pasal Nama Anak - Gosip Artis

Di gosipkan oleh Unknown on Wednesday 6 February 2013 | 17:20

OGA (Oh Gosip Artis) mendapat tahu bahawa rata-rata mempersoalkan mengapa penyanyi berkenaan memilih nama Ryan Sky Dalton untuk bayinya itu yang disifatkan terlalu kebaratan. Namun, Ning Baizura menerusi fanpage Facebook miliknya telah menerangkan secara terperinci alasan dan maksud sebenar nama yang menjadi pilihan dia dan juga suami tercinta.

Seperti yang diterangkan Ning Baizura menerusi status 'fan page' Facebook miliknya, nama Ryan atau Rayann diambil daripada perkataan Parsi yang membawa maksud kearifan atau kebijaksanaan. Malah , ia juga adalah nama pertama yang diberikan kepada lelaki dalam dunia Islam.

Ning turut menambah, dalam bahasa Parsi juga, Rayann membawa erti haruman berasaskan herba dan herba haruman manis yang turut dipraktikan dalam bahasa Arab dengan panggilan Rayhaan. Perkataan Rayhaan juga boleh ditemui dalam Surah Rahman, ayah 12; dan Surah Waqi'ah, ayat 89.

ning baizura
Ning Baizura


Manakala perkataan Sky (langit) yang terbit selepas Ryan adalah simbolik kepada kelaziman manusia yang akan berdoa dan mendongak ke atas iaitu langit sebagai rasa syukur serta memikirkan Allah.

Berikut adalah keterangan Ning Baizura di dalam Facebook berkenaan nama buah hati pengarah jantungnya, Ryan Sky Dalton. Ini komen Ning Baizura: 
"MasyaAllah , for those who are wondering if our baby's name is too English katanya, actually it's more Islamic than u think. Try googling ok! We thought long & hard for a precious & meaningful name.
"Considering my Arabic & Chris's English background "Rayann in Persian and Arabic Ray in Persian means 'wisdom' (which comes from Middle Persian verb Raynitan) and Rayann means 'wise' and is a first name given to males in the Islamic world.
"[1] In the Persian language it also means 'fragrant herb' or 'sweet scented herb'. In Arabic, 'sweet scented herb' is Rayhaan.
"Rayhaan is found in Surah Rahman, ayah 12; and Surah Waqi'ah, ayah 89.
"[2]Rayan or Rayyan is the name to one of Islam's Heaven gates through which only the observers of Ramadan would enter on the Day of Resurrection.
" Which comes from Allah every time we look at the SKY we think of Allah kan," jelas Ning Baizura

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Support : About Me |
Copyright © 2013. GOSIP ARTIS, GAMBAR ARTIS, VIDEO ARTIS DAN HIBURAN. - All Rights Reserved
Template Created by Careeron9 Published by ejawatan
Proudly powered by Blogger